Op lesbezoek bij Mireille

Word document Lesbezoek bij Mireille

Inleiding

Mireille Kroon is een klasgenoot die voor haar stage van de ILO wiskunde geeft aan de onderbouw van het Copernicus college te Hoorn. 14 december 2012 ging ik bij haar op bezoek.

De Les

Mireille heeft een hele leuke les voorbereid, de kinderen moeten kwartetten maken over paragrafen uit het boek. Als voorbereiding heeft ze een PowerPoint aanstaan met de kern instructies. De groepen waarin de kinderen moeten werken zullen verdeeld worden aan de hand van wiskunde sommetjes die ze als lootje mogen trekken.

Ze staat bij de deur te wachten op de kinderen en maakt hier en daar een praatje. Mireille maakt een heel rustige indruk (altijd wel).

Een jongen voorin kliert, wordt daarop gewezen en het is opgelost. Kinderen worden bij naam tot de orde geroepen, niet stil = op de gang!

Ze verteld de klas dat ze het graag op een andere manier wil, maar dat kan alleen met hun medewerking. De klas is best wel onrustig.

Hierna volgt een korte uitleg over kwartetten die helaas weer door onrust verstoord wordt. “We kunnen ook gewoon sommen maken?” poogt Mireille de leerlingen weer bij de les te krijgen.

Gedurende deze hele tijd is de SPD aanwezig, ze staat achter het bureau.

Vervolgens wordt de uitleg hervat en is het keurig rustig. De leerlingen moeten voor ze beginnen in stilte de theorieblokken lezen, dit zorgt hier en daar voor wat protest.

De SPD begint zich te bemoeien met het gedrag van de leerlingen, roept ze tot de orde, zeg ssssst door Mireilles verhaal heen en spreekt verschillende leerlingen persoonlijk aan. Ook loopt ze rond door de klas.

De groepjes worden verdeeld aan de hand van de lootjes met de sommen, veel onrust maar dat is verwacht.

SPD bemoeit zich nu ook met het maken van de groepjes.

Hier en daar is nog iemand die niet weet wat hij nou moet doen en over welke paragraaf. Eenmaal een beetje aan de slag loop ik ook rond en probeer ik te polsen wat de leerlingen van mevrouw Kroon vinden, van zichzelf, de klas en de les.

Aan het einde van de les worden willekeurige leerlingen naar voren geroepen om hun kaarten te presenteren. Er zijn best wel een paar hele mooie exemplaren uit gekomen!

Het huiswerk wordt op het bord geschreven en de les is voorbij.

Evaluatie

De school is zo anders dan de school waar ik stage loop! De kinderen de sfeer, alles. Ik heb medelijden met Mireille. Het feit dat haar SPD de hele les actief aanwezig is lijkt de situatie niet te helpen. Wat een drukke kinderen! En de SPD lijkt geen stabiele factor, eerder een storende factor in het geheel te spelen.

Terwijl ik een beetje rondloop zie ik hier en daar hele boze gezichten. Ik vraag wat eraan schort en een meisje verteld wat een hekel ze wel niet aan haar docent heeft (SPD) dat die allemaal nare dingen zegt. ‘mv Kroon is wel aardig hoor’, gelukkig maar.

Hier en daar vraag ik naar wat de leerlingen zelf van hun klas vinden. Ze vinden zichzelf erg druk, en de grootste druktemaker meent zich niet goed te kunnen concentreren door die drukte.

Ik denk dat Mireille het niet getroffen heeft met de situatie waarin ze les moest geven. Niet alleen door de drukke klas maar ook door de SPD die het niet kan laten zich met de situatie te bemoeien. Ik heb respect voor haar dat ze zich zo goed heeft gehouden. Verder vind ik dat Mireille altijd hele leuke lessen bedenkt en dat voor wiskunde! De rust die ze uitstraalt zou een positieve werking op de kinderen hebben mits haar SPD haar een keer alleen le

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s